
Měnit naši zemi k lepšímu není jen výsadou movitých jednotlivců nebo velkých korporací. O pozitivní změny v místech, kde působí, mají zájem i majitelé malých a středních firem. Často ale neví, kde začít nebo jak ohlídat, aby jejich pomoc měla opravdový dopad. Proto jsme je ve spolupráci s Nadací Via pozvali na začátku dubna na setkání do Knihovny Ústeckého kraje.
Setkání, které moderoval Michael Rozsypal, se v první části věnovalo důležitosti regionální filantropie. O významu spolupráce místních firem a spolků debatovali Valdemar Grešík, majitel firmy Valdemar Grešík – Natura s.r.o., a Jitka Tůmová ze Spolku pod Studencem. O své filantropické zkušenosti se podělili také ústečtí filantropové, manželé Ryšaví.
Když můžu, tak pomůžu – to je heslo, které Valdemar Grešík převzal po svém tatínkovi a řídí se jím dodnes. “V poslední době podporujeme spíše méně projektů větší částkou, zvýším tak pravděpodobnost, že bude dokončený,” říká Valdemar Grešík, jehož firma Natura se kromě dalších aktivit podílela například na záchraně kostela v Bělé u Děčína. Ten se i díky jeho podpoře opět stal živým místem k setkávání místních. Podle Jitky Tůmové ze spolku Pod Studencem ale není velikost daru to nejdůležitější. “Pro mě je filantropem každý, i ten, kdo nám věnuje 100 nebo 500 korun. Je to jako lavina, schází se koruna ke koruně a najednou je z toho Národní divadlo.” Pro úspěšnou spolupráci spolků a filantropů je podle ní zásadní důvěra, která se buduje dlouhodobou poctivou prací.
V druhé části se moderátor a hosté Bronislav Převrátil z Chart Ferox, a. s., Andrea Bednářová ENVIROCONT s.r.o. a Ilona Pšenková ze Zoologické zahrady Ústí nad Labem věnovali zaměstnanecké filantropii, dobrovolnictví a důležitosti spolupráce mezi místními organizacemi.
V Chart Ferox je zapojování zaměstnanců do různých oblastí činnosti součástí firemní kultury. “Se zaměstnackou filantropií jsme začínali pomalu. Vyčlenili jsme malou částku a vypsali jsme zaměstnacké výzvy. Zaměstnanci mohli žádat o podporu třeba kroužků svých dětí, místních aktivit, na různé charitativní projekty. Ukázalo se, že lidé v tom vidí možnost své seberealizace a velkou hodnotu, a ukázalo se, že naše filantropické aktivity zvyšují hodnotu značky na trhu práce,“ říká o své práci Bronislav Převrátil. Pozitivní přínosy nakonec ocenila i mateřská firma, která tyto principy převzala a rozšířila mezi 13 tisíc zaměstnanců v dalších zemích.
Záznam z celého setkání přenášela Česká televize a můžete se na něj podívat na tomto odkazu.